0%

ד

המחברת הגאונית
חוות דעת מקצועית מדעית‬

רקע כללי‬
‫עומס חזותי הינו חוויה סובייקטיבית של סימפטומים ויזואליים המורגשים בשעת‬
‫קריאה וכתיבה (במיוחד לאורך זמן).

‬הסימפטומים של עומס חזותי מתחלקים לשתי‬ קטגוריות עיקריות‪:‬‬
‪ .1‬עיוותים או אשליות בתפיסה הויזואלית‪ ,‬כולל אשליה של צורות‪ ,‬תנועה‪ ,‬צבעים‪,‬‬ ‫טשטוש‪.‬‬
‫‪ .2‬אסטנופיה – חוסר נוחות‪ ,‬עיניים כאובות או עייפות‪ ,‬כאבי ראש‪ ,‬פוטופוביה‪.‬‬
‫סימפטומים אלו זוהו לראשונה על ידי מירס (1980) ואירלן (1983). שניהם מציינים‬
‫שניתן לעיתים קרובות להקל על הסימפטומים הללו באמצעות שימוש בצבע‪ ,‬בין אם‬ ‫באמצעות ציפויים צבעוניים או משקפיים כהים‪.

שמות שונים ניתנו לתופעה‪ ,‬כדלהלן‪:‬‬
‫א‪ .‬סינדרום מירס‪-‬אירלן‬
‫ב‪ .‬חוסר נוחות ויזואלית‬
‫ג‪ .‬דיסלקציה ויזואלית‬
‫ד‪ .‬סינדרום רגישות סקוטופית‬
‫על פי רוב מקובל לכנותה בשם "עומס חזותי"‪ .‬יודגש כי עומס חזותי אמיתי יכול‬
‫להופיע בקרב אנשים עם מערכת ויזואלית תקינה לחלוטין‪.‬‬

רבים חווים סימפטומים של עומס חזותי כתוצאה מתפקוד ויזואלי לקוי שניתן לרפא ‫באופן מלא באמצעות שילוב משקפיי ראייה מותאמים וטיפולי ראייה אופתלמולוגים‪.‬‬ יחד עם זאת‪ ,‬קבוצה זו תחוש הקלה חלקית בסימפטומים גם על ידי שימוש בפילטרים ‫או ציפויים צבעוניים‪.‬‬

פילטרים צהובים יכולים לשפר את התפקוד המאגנו‪-‬תאי‪ :‬רגישות תנועתית‪ ,‬התלכדות‪,‬‬ הסתגלות‪ ,‬וקריאה‪ .‬המערכת המאגנו‪-‬תאית ממלאה תפקיד חשוב בעיבוד תנועה‬ חזותית‪ ,‬בשליטה בתנועה סימולטנית של אישוני העיניים ובקריאה‪ .
פילטרים צהובים‬ ‫יכולים לשפר את הפעילות המאגנו‪-‬תאית באמצעות הסרת נתונים כחולים מגבילים‬ ‫הנקלטים בדרך‪ .

מצאו כי הרכבת פילטרים צהובים מגבירה רגישות תנועתית‪ ,‬התכנסות‬ ‫והסתגלות בקרב ילדים רבים עם קשיי קריאה‪ ,‬הן באופן מיידי והן לאחר שלושה חודשים‬ ‫של שימוש בפילטרים:
(1) ‫הרגישות התנועתית לא העצימה בעקבות השימוש במסנני צפיפות ניטראליים. יתרה‬ ‫מכך‪ ,‬נראה שיפור משמעותי ביכולות הקריאה של ילדים בעלי לקויות קריאה לאחר‬ ‫שלושה חודשים של הרכבת פילטרים‪ ,‬לעומת אלו שהשתמשו בפלצבו (תרופת דמה).
‫עולה מכאן המסקנה שפילטרים צהובים יכולים לשפר את התפקוד המאגנו‪-‬תאי‬ ‫לצמיתות‪ .‬לכן‪ ,‬צריך לשקול את השימוש בפילטרים כאלטרנטיבה להרכבת עדשות‬ ‫מתקנות‪ ,‬מנסרות (פריזמות), ‬ותרגילים לטיפול בהתכנסות פגומה והסתגלות‪ ,‬כמו גם ‫כאמצעי לסייע לילדים הסובלים מקשיי קריאה
(2) ‫שכיחות התופעה בקרב האוכלוסייה הכללית מוערכת‪ ,‬לרוב‪ ,‬בכ‪ .20% -‬תבניות‬ גיאומטריות חוזרות‪ ,‬כגון פסים או קווים מקבילים‪ ,‬יכולות להוביל לעומס חזותי‪ .‬התופעה‬ נפוצה יותר בקרב ילדים המתקשים בקריאה וכתיבה‪ .‬השורות האנכיות והאופקיות‬ בספר התשובות מהוות מקור פוטנציאלי לעומס חזותי.
מבחינה נוירולוגית‪ ,‬הצבעים‬ ‫המועילים ביותר בציפויים או במשקפיים הינם גוונים של כחול או צהוב‪.‬‬

פתרונות‬
‫הרעיון להשתמש בדפים צבעוניים במקום פילטרים או משקפיים צבעוניים בספרי‬ לימוד של תלמידים יכול להפחית עומס חזותי עבור אלו הסובלים ממנו‪ .‬ללא כל ניסיון להקל על סבלם‪ ,‬תלמידים החווים עומס חזותי מצויים בחסרון בלתי הוגן בכל פעם שהם ניגשים למבחן‪ .
כפי שצוין‪ ,‬הבעיה ידועה מזה קרוב ל‪ 40-‬שנה אך כמעט דבר‬ ‫לא נעשה על מנת לתת לה מענה הולם‪.‬‬

‫בישראל‪ ,‬חלק מהסיבה לכך היא מכיוון שרופאי עיניים שלטו על מרחב טיפולי העיניים‬ במשך שנים רבות‪ .‬ועל אף שהם מתמחים לרוב בטיפול במחלות עיניים‪ ,‬פנו אליהם‬ לקבלת ייעוץ גם בנוגע לבעיות ויזואליות‪.‬‬
‫אולם‪ ,‬במקרה הטוב‪ ,‬סוגיות כגון 'עומס חזותי' אינם מקבלים כל מענה‪ ,‬ובמקרה הרע‬ הם נחשבים לדבר נלעג ו'בדוי'‪.‬‬

‫סדרת המחברת הגאונית ודגם מחברת לנבחני הבגרות‬
‫תלמידים מבלים שעות רבות בקריאה וכתיבה מספרי לימוד ומחברות‪ .‬כיום יותר מבעבר‪, ‬תלמידים רבים מגלים קושי עצום ביכולת להתמודד עם דף בעל קווים רבים‬ אופקיים ו‪/‬או אנכיים‪ ,‬וביכולת להתמקד ולהבין דף עם טקסט עמוס. ‬
לדוגמא: ‫הנבחנים בבחינות הבגרות נדרשים לרמת ריכוזיות גבוהה מן הרגיל‪ .‬הניגוד בין‬ השורות או הריבועים‪/‬משבצות והדף הלבן משפיע על יכולת הריכוז והחשיבה של‬ נבחנים בעלי רגישות ויזואלית‪ ,‬ובמקום לעסוק בכתיבת התכנים‪ ,‬התלמיד עסוק‬ בלנסות להתמודד עם העומס הוויזואלי הנוצר בעקבות דפי הכתיבה‪ .‬הדבר מהווה‬ חסרון ברור‪, מחסום ומגביל את יכולתם להשלים את הבחינות באופן מיטבי‪.‬‬

באמצעות שימוש ראוי בצבעים‪ ,‬ובהפרדת צבעים‪ ,‬דגמי המחברת הגאונית בכלל ודגם‬ המיוחד למבחני הבגרות בפרט‪ ,‬מפחיתים באופן ניכר את העומס החזותי בקרב כלל‬ התלמידים ובפרט בקרב אלו בעלי רגישות המהווים היום כ‪ 20%-‬מכלל האוכלוסייה‪.‬‬

‫התיאוריה העומדת מאחורי סדרת דגמי המחברת הגאונית אינה חדשה כלל‪ .‬החידוש‬ מתבטא בניסיון להנגיש את האווירה הוויזואלית הנוחה הזאת‪ ,‬לכולם‪ .‬זהו דבר שיש לשבח ולקדם אותו בברכה‪ .‬אני ממליץ על כך בחום כדבר שיקנה הזדמנות שווה‬ והוגנת לנבחנים בכלל וכן לסובלים מסינדרום העומס החזותי‪.‬‬

‫דר' רוברט לדרמן‬

‫• ‫דר׳ רוברט לדרמן הוא מומחה מוביל בתחום האופטומטריה ההתפתחותית‪ .‬הוא ‫הראשון בארץ שקיבל תואר עמית (Fellow) מהמכללה לאופטומטריסטים‬ המתמחים בהתפתחות ראייה בארה"ב ‪College of Optometrists in Vision ‪Development, www.covd.org‬‬

‫• הוא עמית קליני בארגון הבינלאומי להפצת מידע על ראייה – OEP – www.oep.org
‫• הוא חבר בקבוצת הייעוץ המקצועי של רשת תסמונת קבוקי‬ www.kabukisyndrome.com/professional.html‬‬

‫• הוא מעניק הרצאות רבות ברחבי הארץ למגוון קהלים‪ ,‬ממורים לחינוך מיוחד ‫המשתתפים בקורס המוכר על ידי האגודה הבריטית לדיסלקציה‪ ,‬ועד לצוות‬ מחלקת הנדסת אנוש באינטל ישראל‬.

‫ראייה לכל החיים ‪Vision For life -‬‬
‫רח' קרן היסוד ‪19‬א'‪ ,‬קומה ‪ ,2‬ירושלים ‪ 94188‬טל‪(02) 623-4888 :‬‬

‫www.ledermanvision.com‬‬

WhatsApp chat